zondag 23 februari 2014

plaatkoek en nog meer "nieuwe" technieken

Gisteren was ik op een "wollig" evenement. De wolmarkt. Er waren wat breiclubs en breiwinkels bij elkaar gekomen in een prachtige dorpskerk. Met alleen maar echte wol. Dus geen acryl en andere polydingen. Het was heel gezellig. We hebben aan twee workshops meegedaan, natvilten en droogvilten. Nu weten we hoe het moet en kunnen we thuis ook mee aan de slag.

natvilten
Ik heb nog wat mooie sprookjeswol op zolder liggen. Dus wie weet straks tijdens de vasten Ik denk altijd zeeën van tijd over te houden tijdens de vasten omdat we dan door de week de tv uit hebben en ik niet op Facebook mag. We zullen zien..








droogvilten (naald)



Maar we hebben bij de thee ook wat lekkers gegeten, nl. plaatkoek. Eenmaal thuis ben ik gaan googlen op plaatkoek en dan kom je de meest uiteenlopende recepten tegen. Wat ze gemeenschappelijk hebben is dat je de deegbal op de bakplaat platdrukt tot je een lap hebt die overal ongeveer 1 cm dik is en dan bakken maar. Tja recepten in overvloed en dan toch meteen weer een eigenzinnige draai eraan geven, tssssss. Morgen is de vakantie voorbij en mijn eerste schooldagen heb ik altijd flinke trek, rond half 10 is daar al een knaagje in mijn maagje (citaat van Poeh). En dan om half 11, yes dan gaan de kinderen ook wat eten en dan mag ik ook. Ik had nog niks gebakken voor de komende week dus plaatkoek zou het worden. En raad een wat? Hij is nog lekker geworden ook.

Hier mijn recept:

250 gram mix van speltbloem en speltmeel
100 gram havermout
50 gram lichtbruine basterdsuiker
50 gram ruwe rietsuiker
handvol rozijnen
150 gram gesmolten roomboter
3 eieren

Dan alles goed roeren tot je een lekkere kleverige bal hebt. Op de bakplaat leg je een stuk bakpapier en daar leg je je deeg op. Je deeg maak je helemaal plat zodat je een lap krijgt en je stopt als je overal ongeveer 1 cm deeg hebt. Het gaat makkelijker als je je handen eerst nat maakt met water. Dan schuif je de plaat in de warme oven (160 graden) en bak je zo'n 30 minuten. Daarna buiten de oven af laten koelen en maak je van die hele grote koek allemaal kleintjes. Je kunt ze keurig in vierkantjes snijden maar ik houd meer van het landelijke en heb er lekkere stukken afgebroken en in de koektrommel gedaan. Wat ik wel had waren de rozijnen die tijdens het bakken op het deeg gingen liggen en die branden dan snel aan. Als dat gebeurt haal je ze na het bakken gewoon weer weg.
plaatkoek